2014. november 30., vasárnap

Generációk nyelve konferencia

Túl az első konferencia-előadáson!
November 27-én és 28-án került megrendezésre az ELTE BTK Mai Magyar Tanszéke jóvoltából a Generációk nyelve konferencia. Nagyon sok érdekes előadást hallhattunk arról (is), hogy a generációs különbségek milyen hatással vannak a nyelvhasználatra. Voltak olyan nyelvi szintek, nyelvi elemek, melyek esetében nem mutatkoztak különbségek, de olyanok is, ahol jelentős változásokat figyelhettünk meg.
Pénteken tartottam előadást az Anyanyelv-pedagógia szekcióban a szakdolgozatomban végzett kutatásomról, habár nem csak az anyanyelvről beszéltem, hanem természetesen a magyar mint idegen nyelvről is. Az volt a legfontosabb kérdésem, hogy fejleszti-e a tantermi kommunikáció a pragmatikai kompetenciát? Megmutattam, hogy a magyarok kérésstratégiái és a tanteremben elhangzó kérések és felszólítások között mennyi hasonlóság és különbség van, és véleményem szerint hogyan tudnának a MID-tanárok még inkább arra törekedni, hogy nyelvhasználatuk természetesebb s fejlesztőbb is legyen. :)
De azt már tudjuk, hogy a tanóra egy nagy direktívumsorozat...ez jó vagy rossz? Majd még kiderül, ha folytatom a kutatást. Szeretném azt is megnézni, hogy hogyan lehet ellenőrizni egy csoport esetében a pragmatikai kompetencia fejlődését.
Eléggé izgultam, de ahhoz képest, hogy első volt, egész jól sikerült, ketten is hozzászóltak, úgyhogy boldog vagyok és megkönnyebbült. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése